Πανεπιστημιούπολη, TK 45110, Ιωάννινα
26510 07436

Main Menu

Αντικείμενο του μαθήματος: Η μελέτη και μεταφορά γνώσεων σχετικά με την λήψη ιστορικού και την κλινική εξέταση ασθενών με προβλήματα από το σύνολο των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού.

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Σημασία της ανατομίας επιφανείας σώματος, της τοπογραφικής ανατομίας και της χρήσης οδηγών σημείων. Λήψη ιστορικού και τεχνικές επικοινωνίας με τον ασθενή. Αντικειμενική εξέταση του δέρματος και των αισθητηρίων οργάνων αναζήτηση των κλινικών σημείων διαταραχών που αφορούν στα συστήματα αυτά. Αναγνώριση εξανθημάτων διαφόρων τύπων. Σημειολογία τοπικών φλεγμονών και λοιμώξεων. Εκμάθηση τεχνικών για την αντικειμενική εξέταση του αναπνευστικού συστήματος. Εξοικείωση με τα κύρια κλινικά σημεία που απαντώνται σε συνήθη νοσήματα των πνευμόνων και του θωρακικού κλωβού. Αντικειμενική εξέταση της καρδίας. Εξοικείωση με τα συνηθέστερα φυσήματα και αντιστοίχηση αυτών με συνήθεις παθήσεις των βαλβίδων και του περικαρδίου. Σημειολογία παθήσεων κοιλιακών τοιχωμάτων και κηλών. Περιγεγραμμένοι όγκοι και διογκώσεις. Οξεία κοιλία. Εξέταση γεννητικών οργάνων και οργάνων ουροποιητικού, δακτυλική εξέταση. Σημειολογία παθήσεων μαστού. Σημειολογία τραύματος (συστηματικές εκδηλώσεις, τραύμα αεραγωγού, τραύμα θώρακα, τραύμα κεφαλής, τραύμα λαιμού, τραύμα κοιλιάς και πυέλου, αγγειακό τραύμα, κακώσεις άκρων). Σημειολογία αγγειακών παθήσεων (αρτηριακών, φλεβικών, παθήσεων λεμφικού). Αντικειμενική εξέταση του νευρικού συστήματος, εκμάθηση των τεχνικών για τη λήψη αντανακλαστικών. Αντικειμενική εξέταση των μυών και των αρθρώσεων και αναγνώριση των συνήθων κλινικών σημείων για τις διαταραχές του ερειστικού συστήματος.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται από έδρας και σε συνδυασμό με κλινική άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών. Οι κλινικές ασκήσεις γίνονται στους θαλάμους της Χειρουργικής και της Παθολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων. Μετά το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους ασθενείς, να λαμβάνουν επαρκές ιατρικό ιστορικό και να κάνουν ολοκληρωμένη κλινική εξέταση. Επίσης θα μπορούν να κάνουν διαφορική διάγνωση για παθήσεις διαφόρων συστημάτων του οργανισμού με έμφαση στις παθήσεις του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος και στις παθήσεις της κοιλίας.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 78

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 2

Αντικείμενο του μαθήματος: Η γνώση της βασικής ανοσολογίας και των μηχανισμών της ανοσιακής απάντησης στους μικροοργανισμούς, η συστηματική μελέτη των ιών και των μυκήτων ιατρικής σημασίας, καθώς και η κατανόηση των παθολογικών επιδράσεών τους στον άνθρωπο.

Περιεχόμενο του Μαθήματος:

  • Λοίμωξη και Ανοσία: Αρχές Ανοσολογίας, Αντιγόνα, Φυσική και Επίκτητη Ανοσία, Ανοσία και Ιογενείς Λοιμώξεις, Παθογένεια και Ανοσία Παρασιτικών Λοιμώξεων, Ανοσία στις Βακτηριακές Λοιμώξεις.
  • Εισαγωγή στην Ιολογία: Φύση, σύσταση και ταξινόμηση των ιών που προκαλούν λοιμώξεις στον άνθρωπο, Αλληλεπιδράσεις Ιού–Κυττάρου.
  • Ιολογία: Αδενοϊοί, Ερπητοϊοί, Pox-ιοί, Papilloma και Polyoma-ιοί, Hepadna-ιοί, Parvo-ιοί, Picorna-ιοί, Orthomyxo-ιοί, Paramyxo-ιοί, Arbo-ιοί, Toga-ιοί, Ιοί ηπατίτιδας, Arena-ιοί και filo-ιοί, Reo-ιοί, Retro-ιοί, Calici-ιοί, Astro-ιοί, Corona-ιοί, Rhabdo-ιοί, Prions.
  • Μυκητολογία: Επιπολής, Υποδόριες και Συστηματικές Μυκητιάσεις στον άνθρωπο: Παθογόνοι μύκητες, Επιδημιολογία, Επίπτωση, Κλινική και Εργαστηριακή–Μικροβιολογική διάγνωση, Θεραπεία. Επιπολής Μυκητιάσεις: Δερματομυκητίαση, Καντιντίαση, Ποικιλόχρους Πιτυρίαση. Υποδόριες Μυκητιάσεις. Συστηματικές Μυκητιάσεις: Ασπεργίλλωση, Κρυπτοκόκκωση, Ζυγομύκωση, Πνευμονοκύστωση και άλλες.
  • Διάγνωση, Θεραπεία και Πρόληψη των Λοιμώξεων: Λοιμώδη Σύνδρομα, Διαγνωστικές Διαδικασίες, Στρατηγική της αντιμικροβιακής χημειοθεραπείας, Επιδημιολογία και έλεγχος λοιμώξεων στην κοινότητα, Νοσοκομειακές λοιμώξεις, Ανοσοποίηση.
  • Εργαστηριακές ασκήσεις: Γενική ούρων, Καλλιέργεια Ιών, Ορολογικές τεχνικές, Μοριακές τεχνικές. Καλλιέργεια και Ταυτοποίηση Μυκήτων, Έλεγχος ευαισθησίας στα αντιμυκητιακά. Εφαρμογές στην Κλινική Μικροβιολογία.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις σε μικρές ομάδες φοιτητών. Το τελικό επίπεδο γνώσης των φοιτητών τους επιτρέπει να γνωρίζουν την ανοσολογία των λοιμώξεων, όλα τα ιογενή παθογόνα και τους μύκητες ιατρικής σημασίας, την οικολογία και επιδημιολογία τους, τους τρόπους μετάδοσης, την παθογονικότητα και τις λοιμώξεις που προκαλούν, την πρόληψη, τις εργαστηριακές μεθόδους της κλασικής και σύγχρονης Μικροβιολογίας, καθώς και την εφαρμογή τους στη διάγνωση αυτών των λοιμώξεων.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 91

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 4

Αντικείμενο του μαθήματος: Η Παθολογική Ανατομική ασχολείται με τη γνώση και κατανόηση:

  • των λειτουργικών, δομικών & μοριακών αλλοιώσεων των νόσων από το κυτταρικό επίπεδο μέχρι τις κλινικές τους εκδηλώσεις,
  • της αιτιολογίας των νόσων με αντικειμενικό σκοπό τη θεραπεία και πρόληψή τους, και
  • της παθογένειας των νόσων, δηλαδή των μηχανισμών που υπεισέρχονται στην ανάπτυξή τους. Αποτελεί το συνδετικό κρίκο της προκλινικής και κλινικής ιατρικής και είναι θεμελιώδους σημασίας στην άσκηση της σύγχρονης ιατρικής πράξης, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διάγνωση, στην επιλογή της θεραπείας και στον καθορισμό της πρόγνωσης των ασθενών.

Σε προπτυχιακό επίπεδο για λόγους καλλίτερης εκμάθησης διδάσκεται σε 2 εξάμηνα σπουδών, διαιρεμένη σε δύο ενότητες: α) Γενική Παθολογική Ανατομική (κύριοι τύποι παθολογικών καταστάσεων σε ποικίλους βλαπτικούς παράγοντες) και β) Ειδική Παθολογική Ανατομική (ειδικές παθολογικές καταστάσεις και νόσοι ανά συστήματα & όργανα).

Περιεχόμενα μαθήματος: Νεοπλασματικές και μη νεοπλασματικές παθήσεις στα εξής συστήματα και όργανα: Πεπτικό Σύστημα / Oυροποιητικό Σύστημα / Γεννητικό Σύστημα Θήλεος / Γεννητικό Σύστημα Άρρενος / Θυρεοειδής Αδένας / Δέρμα / Ερειστικό Σύστημα / Νευρικό Σύστημα / Λεμφικός Ιστός .

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Η εκπαίδευση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  • θεωρητικές παραδόσεις από αμφιθεάτρου, και
  • εργαστηριακές ασκήσεις σε μικρές ομάδες φοιτητών με επίδειξη αφενός μακροσκοπικών παρασκευασμάτων (στο Εργαστήριο του ΠΓΝΙ και σε ηλεκτρονική μορφή) και αφετέρου με μικροσκόπηση επιλεγμένων ιστολογικών περιστατικών από ποικίλες παθολογικές καταστάσεις και νόσους, με παράλληλη θεωρητική ανάπτυξη και έμφαση στη διαγνωστική αξιολόγηση.

Οι φοιτητές που επιθυμούν μπορούν επίσης να παρακολουθούν την καθημερινή λειτουργία του Παθολογοανατομικού-Κυτταρολογικού Εργαστηρίου του ΠΓΝΙ της επεξεργασίας των αποστελλόμενων προς διάγνωση υλικών των ασθενών (βιοψίες, χειρουργικά παρασκευάσματα, κυτταρολογικά επιχρίσματα & αναρροφήσεις), τις κλινικο-παθολογοανατομικές συναντήσεις με κλινικούς Ιατρούς άλλων ειδικοτήτων, καθώς και τα ενδοεργαστηριακά μετεκπαιδευτικά μαθήματα.

Επιδιωκόμενοι στόχοι είναι η απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων από τον φοιτητή που θα του επιτρέψουν αργότερα να κατανοήσει καλύτερα τα κλινικά μαθήματα των Παθολογικών και Χειρουργικών ειδικοτήτων, καθώς και η εξοικείωσή του με τις αναγνωρίσιμες ιστολογικές αλλοιώσεις (μακροσκοπικές & μικροσκοπικές) και η συσχέτισή τους με τα λοιπά κλινικο-εργαστηριακά ευρήματα.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 127

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 7

Το μάθημα στο e-course

Αντικείμενο του μαθήματος: Η επιστήμη της ψυχολογίας. Η ψυχολογία στο χώρο της Ιατρικής επιστήμης. Οργάνωση της προσωπικότητας του ατόμου. Τα εξελικτικά στάδια του ψυχισμού. Παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογική εξέλιξη και την ανάπτυξη των γνωσιακών και αντιληπτικών λειτουργιών. Η γενική θεωρία των συστημάτων και ο ρόλος της στην κατανόηση των ψυχικών διεργασιών και των σωματικών λειτουργιών. Γεγονότα ζωής, κοινωνική οργάνωση και λειτουργία. Επιπτώσεις στις ψυχολογικές και σωματικές λειτουργίες του ατόμου.

Περιεχόμενο του μαθήματος:

  • Σύγχρονες νευροφυσιολογικές θεωρίες. Η σύνδεση του βιολογικού με το ψυχολογικό επίπεδο λειτουργίας. Συναισθηματικές εκδηλώσεις, επίδραση του συναισθήματος στο σωματικό επίπεδο. Η έννοια της κρίσης. Ο ρόλος και η σημασία των καταστάσεων κρίσης για την εξέλιξη του οργανισμού. Η ασθένεια σαν κατάσταση κρίσης του οργανισμού.
  • Οι επιπτώσεις των σωματικών νόσων στις ψυχικές λειτουργίες και ο ρόλος των ψυχικών λειτουργιών στην εμφάνιση σωματικών προβλημάτων υγεία (ψυχοσωματικές ασθένειες). Η ψυχολογική συνιστώσα του πόνου. Χρόνιες νόσοι και οι επιπτώσεις τους στη ποιότητα ζωή του ατόμου και της οικογενείας του. Ψυχολογικές αντιδράσεις απέναντι στο τέλος της ζωής. Ανάγκες του αρρώστου τελικού σταδίου. Ο άρρωστος του τελικού σταδίου. Το πρόβλημα της ευθανασίας.
  • Το θεραπευτικό πλαίσιο. Μορφές και επίπεδα επικοινωνίας. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Η θεραπευτική επικοινωνία. Μοντέλα θεραπευτικής επικοινωνίας. Θεραπευτική επικοινωνία και ποιότητα ζωής. Ο ρόλος της θεραπευτικής επικοινωνίας στην φροντίδα του αρρώστου, και η σημασία της για την θεραπευτική συμμόρφωση. Ο ρόλος των ψυχολογικών παρεμβάσεων και της θεραπευτικής επικοινωνίας στην ποιότητα ζωής του αρρώστου.
  • Η επικοινωνία στην θεραπευτική ομάδα. Η ψυχολογική κόπωση στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Ο ρόλος του ειδικού ψυχικής υγείας και η συνεργασία του με τις ιατρικές κλινικές. Οι διασυνδετικές ψυχολογικές παρεμβάσεις στα ιατρικά τμήματα. Οργάνωση ειδικών μονάδων ψυχολογικής παρέμβασης στις ιατρικές κλινικές.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Η διδασκαλία του μαθήματος κατανέμεται κατά το ήμισυ στο θεωρητικό μέρος για το σύνολο των σπουδαστών και κατά το ήμισυ στο εργαστηριακό μέρος που γίνεται σε ομάδες φοιτητών. Το εργαστηριακό μέρος περιλαμβάνει την άσκηση των σπουδαστών στα διάφορα θεωρητικά αντικείμενα του μαθήματος μέσω οπτικοακουστικού υλικού. Θα μπορέσει να εξοικειωθεί με τα διαφορετικά μοντέλα επικοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις θεραπευτικές σχέσεις και των ψυχολογικών προβλημάτων του ασθενούς.

Ο σπουδαστής μετά το τέλος του μαθήματος θα μπορεί να αναγνωρίζει τις ψυχολογικές λειτουργίες και συμπεριφορές που συνδέονται με την ύπαρξη μιας σωματικής ασθένειας και θα είναι επίσης σε θέση να διαχειριστεί τα βασικά θέματα που αφορούν στην θεραπευτική επικοινωνία.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 52

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 2

Αντικείμενο του μαθήματος: H εκπαίδευση των φοιτητών σε θέματα βασικής και κλινικής ψυχιατρικής.

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Η θεωρητική κατάρτιση περιλαμβάνει την βασική ψυχοπαθολογία (Περιγραφή των βασικών κλινικών συμπτωμάτων και σημείων που χαρακτηρίζουν τις διαταραχές των κυριότερων ψυχικών λειτουργιών), στοιχεία από τις βασικές επιστήμες της Ψυχιατρικής (Επιδημιολογία, Νευροεπιστήμες, Ψυχολογία), περιγραφή της διάγνωσης / κλινικής εικόνας, αιτιολογίας, πρόγνωσης και αντιμετώπισης των βασικών ψυχιατρικών διαταραχών στα πλαίσια του βιοψυχοκοινωνικού μοντέλου (σχιζοφρένεια και άλλες διαταραχές του ψυχωτικού φάσματος, κατάθλιψη και διπολική διαταραχή, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές από χρήση ουσιών, άνοιες και οργανικά ψυχοσύνδρομα, διαταραχές πρόσληψης τροφής, σωματόμορφες και αποσυνδετικές διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας, διαταραχές με έναρξη στην παιδική ηλικία, ειδικά θέματα (αυτοκτονικότητα, ψυχογηριατρικά θέματα, δικαστική ψυχιατρική).

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με κλινική άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών (15-20 φοιτητές). Η άσκηση περιλαμβάνει συμμετοχή των φοιτητών στην επίσκεψη της κλινικής, εξέταση εσωτερικών και εξωτερικών ασθενών υπό την επιβλεψη μελών ΔΕΠ και ιατρών της κλινικής, συμμετοχή στην εφημερία της κλινικής, και συγγραφή και υποβολή σύνοψης ενός πραγματικού περιστατικού.

Μετά το τέλος της κλινικής άσκησης οι φοιτητές συμμετέχουν σε γραπτές εξετάσεις με θέματα ανάπτυξης. Μετά το τέλος της άσκησης οι φοιτητές έχουν εξοικειωθεί με τον ψυχιατρικό ασθενή και έχουν αποκτήσει τις βασικές κλινικές δεξιότητες (συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης των ψυχικών λειτουργιών), που είναι απαραίτητες για την άσκηση της Ιατρικής από όλους τους ιατρούς ανεξάρτητα από την περαιτέρω εξειδίκευσή τους. Επίσης, έχουν αποκτήσει γνώσεις για την πρακτική αντιμετώπιση των βασικών ψυχιατρικών διαταραχών με έμφαση στις ανάγκες θεραπείας στην Π.Φ.Υ.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 130

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 9° + 10° (rotation)

ECTS: 6

Περισσότερα Άρθρα...