Πανεπιστημιούπολη, TK 45110, Ιωάννινα
26510 07436

Main Menu

Αντικείμενο του μαθήματoς: Το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη των πνευματικών οριζόντων του αυριανού γιατρού, την διαμόρφωση υψηλής κοινωνικής συνείδησης και την κατανόηση των επιστημονικών γνώσεων της ιατρικής και μέσα από το πρίσμα του ανθρωπισμού ενώ τονίζεται η ηθική διάσταση που πρέπει να έχει κάθε ιατρική σκέψη και πράξη.

Περιεχόμενο του μαθήματος: Με επιμέρους θέμα: «Από την Ιπποκρατική Ιατρική έως τη σύγχρονη Βιοηθική». Η προσέγγιση γίνεται μέσα από την ιστορικοφιλοσοφική σκοπιά και από τα κείμενα της Ιπποκρατικής Ιατρικής («Όρκος, Περί ιερής νούσου, Περί αέρων υδάτων τόπος, Προγνωστικόν»), μέσω της παρακαταθήκης των Κνίδιων ιατρών, θα αναδειχθεί το επιστημονικό έργο του Αρχιγένη και κυρίως του Γαληνού, κείμενα που επηρέασαν καθοριστικά την ιατρική σκέψη του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης.

Είναι γνωστό ότι η νεότερη Ιατρική (μετά τον 17ο αιώνα) οφείλει πολλά στα κείμενα αυτά και ο μετασχηματισμός που συντελείται αναφορικά με τη μέθοδο προσέγγισης των ιατρικών ζητημάτων είναι άρρηκτα συνδεδεμένος και με φιλοσοφικές προσεγγίσεις για την ασθένεια και τους τρόπους αντιμετώπισης του ζεύγματος «Ψυχή – Σώμα». Στον 19ο και τον 20ο αιώνα η αλλαγή της οπτικής, ένεκα των ανακαλύψεων που συντελέσθηκαν με την αλματώδη ανάπτυξη των Βιολογικών Επιστημών και της Γενετικής Μηχανικής μετατοπίζει το πεδίο προβληματισμού στην ηθική της Ιατρικής και νέα ερωτήματα τίθενται αναφορικά με τα δικαιώματα του ασθενούς, το επιτρεπτό της κλωνοποίησης, κλπ.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται με διαδραστική διαδικασία. Αναπτύσσονται ιστορικά δεδομένα και συζητείται η φιλοσοφία τους αλλά και οι επιπτώσεις, θετικές ή αρνητικές, κάθε πράξεις. Οι φοιτητές μαθαίνουν να εργάζονται τόσο σαν άτομα αλλά κυρίως σαν σύνολα προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν κάθε αρνητική εκδοχή και δομήσουν Θετικές Ιατρικές Γνώσεις που εφαρμόζουν αμέσως εν συνεχεία στη διάρκεια των σποδών τους.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 26

Εξάμηνο Σπουδών: 1ο

ECTS: 2

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Αναπαραγωγή υγειακού δυναμικού: η εκπαιδευτική στρατηγική 'Μάθηση που Βασίζεται σε Προβλήματα'. Τι είναι υγεία (και τι αρρώστια). Αίτια υγείας και αίτια αρρώστιας. Τι είναι Πολιτική και τι Πολιτική Υγείας. Πόσους γιατρούς χρειάζεται η χώρα. Συστήματα υγείας. Πόσους και ποιους επαγγελματίες υγείας χρειάζεται η χώρα. Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας και η Πολιτική 'Υγεία για όλους'. Μελέτες Υγειακών Επιπτώσεων (ΜΥΕ). Ο ιδανικός υπουργός υγείας. Διεθνής Υγεία και Υγιεινή.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Διδασκαλία μικρής ομάδας με την τεχνική Μάθηση που Βασίζεται σε Προβλήματα. Αξιολογείται η ενεργός συμμετοχή καθόλη τη διάρκεια του μαθήματος. Στην τελευταία συνεδρία θα γίνει αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση όλης της ομάδας και του διδάσκοντος.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να:

  • Επιχειρήσουν τεκμηριωμένες απαντήσεις στα προβλήματα
  • Συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία επίλυσης των προβλημάτων
  • Προετοιμαστούν για τον αυριανό επαγγελματικό τους ρόλο στον τομέα υγείας –ένα πολυεπαγγελματικό περιβάλλον εργασίας που απαιτεί ικανότητα δια βίου μάθησης

Προτεινόμενο σύγγραμα: Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας: Υγεία 21: υγεία για όλους τον 21ο αιώνα. Μετάφραση-επιμέλεια: Γ Δημολιάτης (μετάφραση-επιμέλεια) Εκδόσεις τυπωθήτω Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα 2002

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 26

Εξάμηνο Σπουδών: 1ο

ECTS: 2

Το μάθημα στο e-course

Αντικείμενο του μαθήματος: Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι η κατανόηση βασικών εννοιών στην τεκμηριωμένη ιατρική πρακτική (evidence-based medicine), καθώς και στην αιτιολογία, πρόγνωση, διάγνωση, πρόληψη και θεραπεία ανθρωπίνων νοσημάτων, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης απέναντι στην ιατρική πληροφορία, οποιασδήποτε πηγής, η δυνατότητα αποτίμησης των διαθέσιμων τεκμηρίων που καθορίζουν την κλινική πρακτική και τη δημόσια υγεία και τροποποίησή τους, και η εξοικείωση με τη μεθοδολογία της έρευνας και ερεθίσματα για ερευνητική δραστηριότητα.

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Το μάθημα της Υγιεινής-Επιδημιολογίας ΙΙ, χρησιμοποιώντας το υπόβαθρο που αποκτήθηκε στην Υγιεινή-Επιδημιολογία Ι, εισάγει τον φοιτητή στην τεκμηριωμένη ιατρική πρακτική και στις αρχές μεθοδολογίας της έρευνας. Έτσι, αναπτύσσονται καταρχήν οι βασικές αρχές συλλογής και αξιολόγησης δεδομένων και πληροφορίας. Θέματα που αναλύονται εκτενώς περιλαμβάνουν πιστοποιητικά θανάτου και γεννήσεων, αρχεία, ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις, εργαστηριακά δεδομένα και βιολογικούς δείκτες. Ακολούθως ο φοιτητής εξοικειώνεται με μεθόδους επαγρύπνησης. Στο επόμενο στάδιο, γίνεται αποτίμηση της πληροφορίας που προέρχεται από βιβλία, ανασκοπήσεις, πρωτότυπες δημοσιεύσεις, συνέδρια, διαφημίσεις, και διαδίκτυο. Στη συνέχεια, ο φοιτητής εισάγεται στις αρχές σχεδιασμού και εκτίμησης της περιγραφικής έρευνας, με ειδική μνεία στην δημογραφία, τις οικολογικές μελέτες, τις αναλύσεις κοόρτης, τις συγχρονικές μελέτες, καθώς και στο σχεδιασμό και την εκτίμηση μελετών ασθενών- μαρτύρων. Έπεται η διδασκαλία των βασικών αρχών σχεδιασμού, ανάλυσης και η εκτίμησης τυχαιοποιημένων κλινικών δοκιμών (ΤΚΔ), ενώ παράλληλα ο φοιτητής εξοικειώνεται με την έννοια της μετα-ανάλυσης (αρχές, σχεδιασμός, αξιολόγηση, τυπικά σφάλματα). Σ' αυτό το στάδιο, αναπτύσσονται και θέματα σχετικά με αναλύσεις αποφάσεων, αναλύσεις ποιότητας ζωής, μελέτες κόστους - αποτελεσματικότητας. Τέλος, το μάθημα ολοκληρώνεται με θέματα σχετικά με το επίπεδο υγείας και τις υπηρεσίες υγείας, την έννοια του φορτίου νοσηρότητας, καθώς και παγκόσμιες προβλέψεις για την υγεία στο μέλλον.

Παράλληλα με τη σειρά των θεωρητικών διαλέξεων, ο φοιτητής συμμετέχει σε εργαστηριακές ασκήσεις που σκοπό έχουν να επάγουν τη κατανόηση των κύριων θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με εργαστηριακή άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών με προεργασία από το σπίτι και συμμετοχή σε ερευνητικές εργασίες. Η εξέταση γίνεται και ολοκληρώνεται με ερωτήσεις ανάπτυξης και πολλαπλής επιλογής, ανακοίνωση σωστών απαντήσεων για τα θέματα ανάπτυξης και ελεύθερη πρόσβαση στο γραπτό και τη βαθμολόγηση.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 91

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 4

Το μάθημα στο e-course

Αντικείμενο του μαθήματος: Η εισαγωγή στη Συστηματική Φαρμακολογία, με την αναφορά ομάδων φαρμάκων ανά νοσολογική ενότητα και λειτουργικό σύστημα του ανθρώπινου οργανισμού.

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Τα Φάρμακα παρουσιάζονται ανά ομάδες, με κριτήριο τις εφαρμογές τους στην κλινική πράξη. Δηλαδή, η ύλη του μαθήματος αναπτύσσεται με αναφορά σε ειδικές νοσολογικές οντότητες, που απαιτούν κάποιες γενικότερες γνώσεις Νοσολογίας και Παθοφυσιολογίας. Ήδη στο 3ο έτος σπουδών οι φοιτητές έχουν αρχίσει να έχουν επαφή με κλινικές ασκήσεις, ενώ διδάσκονται κανονικά το μάθημα της Παθοφυσιολογίας. Αυτό βοηθά πολύ στην εμπέδωση της ύλης του μαθήματος της Φαρμακολογίας ΙΙ, το οποίο περιλαμβάνει τα φάρμακα ανά συστήματα και συνεπώς είναι αναγκαία η αναφορά σε συγκεκριμένες παθήσεις, ως ενδείξεις κατά την κλινική χρήση των φαρμάκων.

Συγκεκριμένα, 15 ώρες από τις παραδόσεις αφιερώνονται στο κυκλοφορικό σύστημα (Καρδιοτονωτικά φάρμακα, Αντιαρρυθμικά, Αντιλιπιδαιμικά, Αντιστηθαγχικά, Αντιπηκτικά, Διουρητικά και άλλα αντιϋπερτασικά). Επίσης, οι παραδόσεις περιλαμβάνουν τα φάρμακα του Αναπνευστικού συστήματος, του Πεπτικού συστήματος και του Ουροποιογεννητικού συστήματος (8 ώρες), τα Φάρμακα του Ενδοκρινικού συστήματος και του διάμεσου μεταβολισμού (Ορμόνες, Βιταμίνες, Ηλεκτρολύτες) (10 ώρες ), τα Φάρμακα κατά των αναιμιών (2 ώρες), τα Χημειοθεραπευτικά φάρμακα για τις λοιμώξεις και τέλος τα Κυτταροστατικά φάρμακα που χρησιμοποιούνται ως αντικαρκινικά και ως ανοσοκατασταλτικά (20 ώρες).

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με φροντιστηριακά μαθήματα σε μικρές ομάδες φοιτητών. Στόχος είναι η επανάληψη και η συστηματοποίηση των θεωρητικών γνώσεων που έχουν ήδη ακούσει οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων.

Τα φροντιστηριακά μαθήματα έχουν ως αντικείμενο:

  • την αντιμετώπιση των δηλητηριάσεων και γενικότερα τη χρήση φαρμάκων σε καταστάσεις επείγουσας ιατρικής και ανάνηψης,
  • την ορθή συνταγογράφηση φαρμάκων κατά τη διάρκεια της κύησης, και
  • τη λελογισμένη χρήση των αντιβιοτικών και των λοιπών αντιμικροβιακών φαρμάκων.

Η παρουσία των φοιτητών στις παραδόσεις και η υποβολή ερωτήσεων ενθαρρύνονται από τα μέλη ΔΕΠ του Εργαστηρίου και λαμβάνονται υπόψη κατά την τελική αξιολόγησή τους. Οι φοιτητές κατανοούν τους μηχανισμούς δράσης των φαρμάκων και αποκτούν σημαντικές γνώσεις, όσον αφορά τη χρήση τους στην κλινική πράξη, έτσι ώστε να αποφεύγονται περιττές και επικίνδυνες παρενέργειες.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 127

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 5

Το μάθημα στο e-course

Αντικείμενο του μαθήματος: Μελέτη της διαταραχής της ανθρώπινης φυσιολογίας του οργανισμού που εισάγει τον φοιτητή στην κατανόηση της γένεσης των νοσημάτων και την εκδήλωση κάποιου κλινικού συμπτώματος ή ευρήματος

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Παθοφυσιολογία των νεοπλασιών, του αιμοποιητικού συστήματος, του γαστρεντερικού συστήματος, των ενδοκρινών αδένων, των μικροβιακών λοιμώξεων, καθώς και των δερματικών παθήσεων

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με κλινική άσκηση στη λήψη ιστορικού. Οι φοιτητές εκπαιδεύονται υποχρεωτικά κάθε Τρίτη και Πέμπτη 15.00-17.00 μ.μ. σε ομάδες των 10-11 ατόμων στις Κλινικές του Παθολογικού Τομέα (8 ώρες κάθε ομάδα) υπό την επίβλεψη μελών ΔΕΠ του Τομέα Παθολογίας

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 91

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 5

Περισσότερα Άρθρα...