Πανεπιστημιούπολη, TK 45110, Ιωάννινα
26510 07436

Main Menu

Αντικείμενο: Η εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές έννοιες της Βιοπληροφορικής και τις εφαρμογές της στη σύγχρονη Βιοϊατρική

Περιεχόμενο:

  • Εισαγωγή στη Βιοπληροφορική: Βασικές έννοιες/εφαρμογές.
  • Γονιδιωματική και Λειτουργική Γονιδιωματική: Εξέλιξη γονιδιώματος-Φυλογενετική ανάλυση-Τεχνολογία Μικροσυστοιχιών και αξιοποίησή της στη διάγνωση, την πρόγνωση και τη θεραπεία.
  • Βάσεις δεδομένων: Δομή και πρόσβαση. Βάσεις βιβλιογραφικών δεδομένων ιατρικού ενδιαφέροντος-ανθρώπινων γονιδίων και γενετικών διαταραχών- γονιδιωματικών χαρτών-δεδομένων μικροσυστοιχιών- πρωτεϊνικών αλληλουχιών, δομών και αλληλεπιδράσεων.
  • Υπολογιστικά εργαλεία: Αναζήτηση, επιλογή, οπτικοποίηση και την ανάλυση πληροφοριών. Στοιχίσεις αλληλουχιών, ποσοτικοποιήσεις μεταγραφικών δεδομένων. Πρόβλεψη δομής, τοπολογίας και λειτουργίας βιομορίων-κατασκευή μοριακών προτύπων.

Μορφή και εκβάσεις της διδασκαλίας: Περιλαμβάνει διαλέξεις, πρακτικές ασκήσεις σε υπολογιστές και εξατομικευμένες εργασίες. Οι φοιτητές αναμένεται να μάθουν πώς να αναζητούν στοχευμένα πληροφορίες στις βάσεις δεδομένων για θέματα βιοϊατρικού ενδιαφέροντος, να ελέγχουν, να αξιολογούν, να διαχειρίζονται αποτελεσματικά και να αναλύουν τις πληροφορίες αυτές και να προβαίνουν σε θεωρητικές προβλέψεις με πιθανές πρακτικές εφαρμογές σε θέματα, όπως ο ορθολογικός σχεδιασμός φαρμάκων ή η μοριακή διαγνωστική.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή : 26

Εξάμηνο Σπουδών: 3ο

ECTS: 2

Αναγκαιότητα: Δεν νοείται οι φοιτητές ιατρικής να μην γνωρίζουν ΠΒΓΠ, αυτά δηλαδή που μετά ειδική σχετική εκπαίδευση μπορεί να γνωρίζει οποιοσδήποτε χωρίς καν να είναι επαγγελματίας υγείας. Αν οι πρωτοετείς μας αποκτήσουν ένα πιστοποιημένο δίπλωμα επάρκειας στις ΠΒΓΠ, τότε δεν θα κρύβονται αν σ' ένα ατύχημα ακουστεί η κραυγή «Ένα γιατρό ρε παιδιά!» Θα γνωρίζουν τα βασικά, τι να κάνουν και τι να μην κάνουν. Αυτό θα κρατήσει ψηλά τον ενθουσιασμό τους, και θα τον ανεβάσει ψηλότερα: Ο ενθουσιασμός των πρωτοετών της είναι το σπουδαιότερο κεφάλαιο μια σχολής, που όταν συμπίπτει με τον ενθουσιασμό των καθηγητών κάνει θαύματα (ο καλύτερος ορισμός του επιλεγόμενου: ο γεωμετρικός τόπος δύο ενθουσιασμών, ενός διδάσκοντα κι ενός διδασκόμενου). Επιπλέον είναι το καλύτερο κλινικό μάθημα από την πρώτη μέρα των φοιτητών στη Σχολή τους, αποτελούσε δε πάγιο αίτημα όλων των φοιτητών που με την εισαγωγή του επιλεγόμενου αυτού υλοποιείται. Εξάλλου, το να προσφέρουν οι Ιατρικές Σχολές βασικές Πρώτες Βοήθειες αποτελεί έκβαση (outcome) του The Tuning-Medicine Project στο οποίο σχεδόν εκατό ιατρικές σχολές της Ευρώπης ομοφώνησαν και το οποίο εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (www.tuning-medicine.com). Για όλους αυτούς τους λόγους είναι αναγκαία η διδασκαλία του μαθήματος ΠΒΓΠ στους φοιτητές από την αρχή των σπουδών τους.

Αντικείμενο: Προσδιορισμός των καταστάσεων που χρειάζονται πρώτες βοήθειες, αντιμετώπισή τους από μη επαγγελματίες υγείας (τι, πότε και πώς να κάνουν και τι να μην κάνουν), αναγνωρίζοντας τον ασθενή ως ολότητα και ταυτόχρονα μέρος του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, και (αυτο)προστατεύοντας τον εαυτό τους.

Περιεχόμενο: Θλάσεις, Τραύματα, Αιμορραγίες. Δήγματα ζώων. Αλλεργίες. Εγκαύματα. Κακώσεις σκελετού. Δηλητηριάσεις. Στηθάγχη, Έμφραγμα. Λιποθυμικές καταστάσεις. Ηλεκτροπληξία. Επιληψία. Πνιγμονή από ξένα σώματα. Ασφυξία. Τεχνητή αναπνοή, Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ).

Εκβάσεις μάθησης (learning outcomes): Οι φοιτητές, μετά το πέρας του μαθήματος, θα πρέπει να είναι σε θέση να: προσδιορίζουν με ακρίβεια τις καταστάσεις που χρειάζονται πρώτες βοήθειες (βλ Περιεχόμενο)· αντιμετωπίζουν σωστά τις καταστάσεις αυτές ως μη επαγγελματίες υγείας· ωφελούν τον ασθενή ως ολότητα, φροντίζοντας ιδιαίτερα να μην επιδεινώσουν την κατάστασή του· διαχειρίζονται σωστά σύνθετες καταστάσεις (πχ πολλοί τραυματίες, μαζικές καταστροφές κτό)· διαχειρίζονται σωστά το περιβάλλον (συγγενείς, φίλους, γνωστούς κτλ)· αναγνωρίζουν καταστάσεις που χρειάζονται παραπομπή σε επαγγελματίες υγείας και υπηρεσίες υγείας, και γνωρίζουν πότε και πώς να το κάνουν· αναγνωρίζουν τα όριά τους τα οποία και δεν υπερβαίνουν· και τέλος, αλλά όχι τελευταίο σε σπουδαιότητα, προασπίζουν τη δική τους υγεία και σωματική ακεραιότητα.

Μορφή διδασκαλίας: Τα μαθήματα θα είναι όλα εργαστηριακά, θα γίνονται στους χώρους του Παραρτήματος Ιωαννίνων του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (ΕΕΣ), που σε συνεργασία με τον Διεθνή Ερυθρό Σταυρό λειτουργεί οργανωμένη Υπηρεσία Αγωγής Υγείας από το 1952. Ένα από τα προγράμματα εκπαίδευσης είναι οι «Πρώτες Βοήθειες», το οποίο εφαρμόζεται επί σειρά ετών σε μαθητές, φοιτητές, συλλόγους, φορείς και ομάδες κοινού. Σκοπός είναι η εξοικείωση των ατόμων με τεχνικές και μεθόδους που έχουν σχέση με τη σωστή πρόληψη και σωστή αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών. Τα μαθήματα των Πρώτων Βοηθειών: πραγματοποιούνται από ειδικευμένο προσωπικό του Περιφερειακού Τμήματος Ιωαννίνων του ΕΕΣ (από τις νοσηλεύτριες εκπαιδεύτριες του Τομέα Νοσηλευτικής του ΕΕΣ, που έχουν πιστοποιηθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αναφοράς Πρώτων Βοηθειών)· περιλαμβάνουν θεωρία με χρήση οπτικοακουστικού υλικού (υπολογιστής, video projector, video, έντυπο υλικό) και πρακτική άσκηση (φαρμακείο πρώτων βοηθειών, προπλάσματα, επιδέσεις, κούκλες για καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση)· ολοκληρώνονται σε επτά δίωρα (14 ώρες) με υποχρεωτική παρουσία, πρακτική άσκηση και σενάρια πρώτων βοηθειών. Το επίπεδο γνώσεων των φοιτητών ελέγχεται στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος, θα μπορούν δε να το αξιολογούν και μόνοι τους.

Πιστοποίηση: Σε όσους παρακολουθήσουν ολοκληρωμένο το 14ωρο πρόγραμμα των πρώτων βοηθειών και συμμετέχουν με επιτυχία στην πρακτική άσκηση και τα σενάρια δίνεται το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό πρώτων βοηθειών (European First Aid Certificate, EFAC) διάρκειας τριών ετών. Σε όσους παρακολουθήσουν τουλάχιστον 6 ώρες αλλά έχουν έστω και μία απουσία δίνεται μία απλή βεβαίωση.

Βαθμός μαθήματος: Στους κατόχους του EFAC θα καταχωρηθεί και βαθμός στη Γραμματεία του Τμήματος μετά ολοκλήρωση και παρουσίαση εργασίας που θα τους ανατεθεί από τον υπεύθυνο του μαθήματος.

Φόρτος εργασίας φοιτητή: 50 ώρες

Εξάμηνο διδασκαλίας: 2o

ECTS: 2

Το μάθημα στο e-course

Αντικείμενο του μαθήματος: Η εμβάθυνση στη γνώση θεμάτων σύγχρονων ανατομικών επιστημών οι οποίες αναπτύσσονται με βάση το συνδυασμό Μορφολογικής μελέτης και γνώσεων Κυτταρικής Βιολογίας και Φυσιολογίας μεσω βιβλιογραφικής ανάλυσης πρόσφατης ξενόγλωσσης διεθνούς βιβλιογραφίας.

Περιεχόμενο του μαθήματος: Βιβλιογραφικη ανάλυση θεμάτων των σύγχρονων ανατομικών επιστημών με βάση πρόσφατη ξενόγλωσση διεθνη βιβλιογραφία με στόχο τη συγγραφή μιας εργασίας ανασκόπησης ανα φοιτητη σε ένα θέμα ανάλυσης δομής και λειτουργίας κυττάρων και ιστών. [ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΘΕΜΑΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΣΤΕΟΚΥΤΤΑΡΟ-ΔΟΜΗ (ΦΩΤΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ) ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ].

Μορφή και έκβαση διδασκαλίας: Προσφέρεται στους φοιτητές πρόσφατη και εκτενής ξενόγλωσση διεθνής βιβλιογραφία σε ηλεκτρονική μορφή που αναλύει θέματα σύγχρονων ανατομικών επιστημών σχετικα με τη μορφή και λειτουργία κυττάρων και ιστων. Πραγματοποιείται από τους φοιτητές αναζήτηση πρόσφατης ξενόγλωσσης διεθνούς βιβλιογραφίας σε συνεργασία με τους διδάσκοντες. Διδάσκονται οι βασικές κατευθύνσεις βιβλιογραφικής ανάλυσης και σύνθεσης ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας και η βασική δομή συγγραφής εργασίας ανασκόπησης σε θέματα σύγχρονων ανατομικών επιστημών. Η βιβλιογραφική ανάλυση και η πρόοδος των εργασιών των φοιτητών υλοποιείται με συνεργασία μικρών ομάδων φοιτητών με τους διδάσκοντες σε εβδομαδιαία βάση ανα θεματικές ενότητες.

Μετά το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές θα εχουν εμβαθύνει τη γνώση τους σχετικα με θέματα σύγχρονων ανατομικών επιστημών, θα μπορουν να πραγματοποιήσουν βιβλιογραφική αναζήτηση εγκυρων πηγών, θα εχουν αποκτήσει τις βάσεις για την ανάλυση και σύνθεση δεδομένων της διεθνους ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας και θα εχουν αποκτήσει τις βάσεις για τη συγγραφή μιας εργασίας ανασκόπησης σε θέματα σύγχρονων ανατομικών επιστημων.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 30

Εξάμηνο Σπουδών: 2ο

ECTS: 2

Αντικείμενο του μαθήματος: Το μάθημα περιλαμβάνει την παρουσίαση των φυσικών νόμων οι οποίοι διέπουν την μηχανική των ρευστών γενικά και των βιολογικών ρευστών ειδικότερα. Η έμφαση δίνεται στην μηχανική ροής του αίματος στο δίκτυο των αγγείων με την συγκεκριμένη αρχιτεκτονική και τις συγκεκριμένες ιδιότητες των τοιχωμάτων.

Σημαντικό μέρος του περιεχομένου αφορά στην παρουσίαση των τεχνικών μέτρησης των παραμέτρων της ροής (πίεση, ταχύτητα, παροχή) του αίματος. Περιγράφονται οι φυσικοί νόμοι στους οποίους βασίζεται κάθε τεχνική, η πρακτική υλοποίησή της, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της.

Περιεχόμενο μαθήματος: Ιδιότητες ροής των ρευστών, ιδιότητες ροής του αίματος, μηχανικές ιδιότητες αγγείων του ανθρώπου, πίεση κατά μήκος του δικτύου των αγγείων, τεχνικές μέτρησης παραμέτρων ροής αίματος (ηλεκτρομαγνητικό ροόμετρο, τεχνικές Doppler, τεχνικές αραίωσης, πληθυσμογραφία).

Μορφή διδασκαλίας: Σεμιναριακές παρουσιάσεις από ομάδες φοιτητών που εργάζονται υπό τις οδηγίες του υπευθύνου του μαθήματος. Για το σκοπό αυτό ο αριθμός των φοιτητών που επιλέγουν το μάθημα τηρείται σε εύλογα επίπεδα.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 26

Εξάμηνο Σπουδών: 2o

ECTS: 2

Αντικείμενο του μαθήματος: H Βιοϊατρική Τεχνολογία διαπραγματεύεται βασικά τη διείσδυση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας στο ιατρείο και το νοσοκομείο . Το αντικείμενο είναι τεράστιο και πολύπλοκο, εδώ παρουσιάζονται οι βασικές αρχές των μετατροπέων σημάτων και ορισμένες βασικές ηλεκτρονικές διατάξεις που συναντάμε στο ιατρείο η το νοσοκομείο.

Ύλη μαθήματος: Βιολογικά Σήματα, Γενικά χαρακτηριστικά συστημάτων μέτρησης, Μετατροπείς σημάτων εισόδου – εξόδου, Αναλογικά - ψηφιακά ηλεκτρονικά, Αγωγοί, Μονωτές, Ημιαγωγοί, Βασικές ηλεκτρονικές διατάξεις, Ηλεκτρική ασφάλεια, Ειδικές ηλεκτρονικές διατάξεις (πυρηνικά ηλεκτρονικά, Laser, Optronics, κλπ), Εισαγωγικά στοιχεία νανοτεχνολογίας, Εισαγωγή στη διαχείριση Βιοϊατρικής Τεχνολογίας

Επιδείξεις στο εργαστήριο: Όργανα μέτρησης – παλμογράφος, Τροφοδοτικές διατάξεις - ηλεκτρική ασφάλεια, Αισθητήρες.

Μορφή διδασκαλίας: Από έδρας 20 ώρες και στο εργαστήριο 6 ώρες. Τα μαθήματα και το εργαστήριο γίνονται κάθε Παρασκευή 12-14 μμ

Διδακτικά Συγγράμματα: Βιοϊατρική Τεχνολογία Δ. Γλάρος – Ι. Λεοντίου, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα, 1999.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 30

Εξάμηνο Σπουδών: 2ο

ECTS: 2

Περισσότερα Άρθρα...