Πανεπιστημιούπολη, TK 45110, Ιωάννινα
26510 07436

Main Menu

Αντικείμενο της άσκησης: Η κλινική και θεωρητική εκπαίδευση των 6ετών φοιτητών με στόχο την επαρκή αντιμετώπιση ασθενών με χειρουργικές νόσους, την βελτίωση της επικοινωνίας με τους ασθενείς και την ανάπτυξη πνεύματος “υπευθυνότητας” απέναντι σ’ αυτούς.

Περιεχόμενο της άσκησης: Κλινική εκπαίδευση των 6ετών φοιτητών Ιατρικής πάνω σε ασθενείς με παθήσεις από όλο το φάσμα της Γενικής Χειρουργικής. Παράλληλα γίνονται διαλέξεις σχεδόν σε καθημερινή βάση, σε παθήσεις της γενικής Χειρουργικής.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Οι φοιτητές ασκούνται σε 4 ομάδες των 25-30 ατόμων περίπου. Διδάσκουν όλα τα μέλη ΔΕΠ της Χειρουργικής Κλινικής, συνεπικουρούμενα από όλο το υπόλοιπο επιστημονικό προσωπικό αυτής (ειδικευόμενοι και ειδικευμένοι ιατροί ΕΣΥ). Η εκπαίδευση κάθε ομάδας διαρκεί 11 εβδομάδες και αφορά σε όλες τις εργάσιμες ημέρες (08.00-14.00) και για τις ημέρες των εφημεριών από 16.00-22.00 (κάθε φοιτητής προσέρχεται σε 5-6 γενικές εφημερίες). Η κλινική άσκηση συνοδεύεται από ιατρικές διαλέξεις πάνω στις βασικές παθήσεις της Χειρουργικής. Σκοπός της άσκησης είναι η ενεργός συμμετοχή των φοιτητών στην αντιμετώπιση ασθενών με χειρουργικές νόσους. Οι φοιτητές, σε μικρότερες ομάδες, συμμετέχουν στην εξέταση ασθενών στα τακτικά, έκτακτα και ειδικά εξωτερικά ιατρεία της Κλινικής. Ακόμη συμμετέχουν στις εκπαιδευτικές εκδηλώσεις της Κλινικής (ανά εβδομάδα παρουσίαση ενδιαφερόντων περιστατικών της Κλινικής, βιβλιογραφική ενημέρωση, μετεκπαιδευτικά μαθήματα, ιατρικά συμβούλια). Τέλος παρακολουθούν ή συμμετέχουν ενεργά στις χειρουργικές επεμβάσεις στο Χειρουργείο. Οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην ορθή λήψη του ιστορικού, την αντικειμενική εξέταση, την καθημερινή καταγραφή της πορείας νόσου και την συνεκτίμηση των ευρημάτων του ιστορικού και της αντικειμενικής εξέτασης με τα ευρήματα των παρακλινικών εξετάσεων, με σκοπό την δημιουργία επαρκούς διαφορικής διάγνωσης και την υποστήριξη της πιθανής διαγνώσεως. Επιπλέον οι ασκούμενοι εκπαιδεύονται στις βασικές πρακτικές της Χειρουργικής, που αφορούν: α) την αντιμετώπιση τραυμάτων (άσηπτος καθαρισμός και συρραφή τραυμάτων) β) την επιτέλεση απλών ιατρικών πράξεων (τοποθέτηση ενδοφλέβιου καθετήρα, αιμοληψίες, τοποθέτηση ρινογαστρικού καθετήρα και ουροκαθετήρα). Μετά το πέρας της άσκησης οι φοιτητές θα μπορούν να λαμβάνουν επαρκές ιατρικό ιστορικό, να κάνουν ολοκληρωμένη κλινική εξέταση και διαφορική διάγνωση. Θα είναι σε θέση να παρουσιάσουν τον ασθενή, να υποστηρίξουν την πιθανή διάγνωση και τον σχεδιασμό της αντιμετώπισης σε μεγάλο φάσμα παθήσεων της γενικής Χειρουργικής.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 325

Έτος εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 13

Αντικείμενο του μαθήματος: Ο γενικός στόχος του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές την απαραίτητη γνώση για την διάγνωση, συντηρητική θεραπεία, πρόληψη και αποκατάσταση των παθήσεων των εσωτερικών οργάνων του σώματος.

Περιεχόμενο του μαθήματος: Θρομβοφιλίες, Αντιθρομβωτική-αντιπηκτική θεραπεία, Κώμα, Ηπατίτιδες, Κίρρωση: Ηπατική ανεπάρκεια – πυλαία υπέρταση, Επείγοντα προβλήματα στην Ογκολογία, Χρόνια νεφρική νόσος-Καρδιονεφρική νόσος, Γενική ούρων-Οξεία νεφρική ανεπάρκεια, Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, Κοινές αρρυθμίες: επείγουσα αντιμετώπιση, Λέμφωμα – Μυέλωμα, Διαταραχές Κ+, Ρύθμιση ισοζυγίου όγκου, Επείγοντα προβλήματα στην Ενδοκρινολογία, Αρχές θεραπείας ιδιοπαθούς υπέρτασης, Παγκρεατίτιδες, Πνευμονία της κοινότητας, Αντιμετώπιση δυσλιπιδαιμιών, Διάρροιες-Δυσκοιλιότητα, Οξεία μονοαρθρίτιδα, Οξεία αλλεργική αντίδραση, Νεοπλασίες γαστρεντερικού, Σακχαρώδης Διαβήτης, Παθήσεις θυρεοειδούς, Ίκτερος, Πρακτικές οδηγίες για την αντιμετώπιση της υπέρτασης, Σπειραματονεφρίτιδες, Λοιμώξεις Ι, Λοιμώξεις ΙΙ, Λοιμώξεις ΙΙΙ, Ασκήσεις Διαγνωστικής στην Παθολογία, Χολαγγειοκαρκίνωμα, Διαταραχές οξεοβασικής ισορροπίας, Φλεγμονώδης Νόσος των Εντέρων, Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια, Δηλητηριάσεις, Διαταραχές Na+, Καρδιακή ανεπάρκεια, Ουρική αρθρίτιδα, Οστεοαρθρίτιδα – Οστεοπόρωση, ΟΕΜ: διάγνωση και επείγουσα θεραπεία, Οξείες και χρόνιες λευχαιμίες, Αναιμίες, Βασικές αρχές αντιμικροβιακής ΧΜΘ ΙΙΙ, Διαβητική κετοξέωση Υπερωσμωτικό κώμα, Επείγουσα Εντατική Ιατρική, Αλκοολισμός, Αντιμικροβιακή ΧΜΘ (Ι), Αντιμικροβιακή ΧΜΘ (ΙΙ), Γαστροοϊσοφαγική παλινδρομική νόσος, Πεπτικό έλκος, Αντιμετώπιση των επιπλοκών της κίρρωσης.
Τα κεφάλαια αυτά διδάσκονται από αμφιθεάτρου σε καθημερινή βάση με διαλέξεις διάρκειας μίας ώρας και η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική απ’ όλους τους φοιτητές.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με την κλινική άσκηση σε ομάδες φοιτητών. Οι φοιτητές κατά τη διάρκεια της κλινικής άσκησης συμμετέχουν ενεργά στη λειτουργία της Α’ και Β’ Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής (εξωτερικά ιατρεία, θάλαμοι ασθενών) και στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών υπό την επίβλεψη των υπεύθυνων μελών ΔΕΠ των ομάδων των 2 Κλινικών.

Κατά τη διάρκεια της κλινικής επίσκεψης στους θαλάμους των ασθενών γίνεται και διδασκαλία διαφόρων κλινικών οντοτήτων και προβλημάτων πέραν των όσων έχουν διδαχθεί από αμφιθεάτρου, έτσι ώστε να καλυφθεί το πλήρες φάσμα της Εσωτερικής Παθολογίας. Το τελικό επίπεδο γνώσεων έχει ως αποτέλεσμα στο τέλος της εκπαίδευσης να τους καθιστά ικανούς στη διάγνωση, τη διαφορική διάγνωση και αντιμετώπιση: λοιμωδών νόσων, παθήσεων γαστρεντερικού, ενδοκρινολογικών, αιματολογικών, καρδιολογικών, δερματολογικών, πνευμονολογικών, ογκολογικών, ρευματολογικών, μεταβολικών νοσημάτων και νοσημάτων που παρατηρούνται σε ανοσοκατασταλμένους ασθενείς.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 325

Έτος εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 13

Αντικείμενο του μαθήματος: Η χρήση ακτινοβολιών στην καθημερινή κλινική πράξη, εκτός από τα οφέλη που παρέχει, ενέχει ακτινικούς κινδύνους για τους ασθενείς, το προσωπικό, τα τρίτα άτομα και το οικοσύστημα γενικότερα. Λαμβάνοντας υπόψη τη ραγδαία εξέλιξή της, την ενεργή συμμετοχή και ιατρών πολλών κλινικών ειδικοτήτων σε ακτινοσκοπικά καθοδηγούμενες πράξεις και την συχνή παραπομπή ασθενών για διενέργεια διαγνωστικών πράξεων υψηλού ακτινικού κινδύνου, απαιτείται και από την ευρωπαϊκή νομοθεσία η διδασκαλία του αντικειμένου της ακτινοπροστασίας στο βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα των ιατρικών σχολών.

Ύλη μαθήματος: Αιτιολόγηση και βελτιστοποίηση εκθέσεων σε ιοντίζουσες ακτινοβολίες με έμφαση στα μέτρα ακτινοπροστασίας από πράξεις διαγνωστικές με χρήση ακτίνων- x ή γ (απεικόνιση ή ανάλυση σύστασης σώματος), ακτινοσκοπικά καθοδηγούμενες πράξεις (π.χ. ανακατασκευή αγγείων) καθώς και από ακτινοθεραπευτικές πράξεις με ανοικτές ή κλειστές πηγές. Ιδιαίτερα έμφαση δίνεται στις δόσεις από διαγνωστικές και ακτινοσκοπικά καθοδηγούμενες επεμβατικές πράξεις, στην ακτινοπροστασία ειδικών ομάδων (έμβρυο, παιδί, εργαζόμενος στο χώρο της υγείας), στη διαχείριση ραδιενεργών ασθενών και στην ιατρική αντιμετώπιση ακτινικών συμβάντων/ατυχημάτων. Ακτινοπροστασία ασθενών και κοινού από μη ιοντίζουσες ακτινοβολίες (π.χ. MRI, laser, κινητή τηλεφωνία).

Επιδείξεις: Υποδομές, εξοπλισμός και μέθοδοι ακτινοπροστασίας στο Εργαστήρια Ιατρικής Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του ΠΠΓΝΙ και στα άλλα σχετικά ιατρικά τμήματα του ΠΓΝΙ.

Μορφή διδασκαλίας: Από έδρας 18 ώρες και στα εργαστήρια 10 ώρες. Η διδασκαλία γίνεται απογευματινές ώρες μετά από συνεννόηση με τους εκπαιδευόμενους, ώστε να είναι δυνα-τή η εκπαίδευση και σε χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 28

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 5ο

ECTS: 2

Αντικείμενο του μαθήματος: Η μελέτη και μεταφορά γνώσεων σχετικά με τον τρόπο παροχής φροντίδας κατά την πρώτη επαφή του ασθενή με το σύστημα υγείας (πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, ΠΦΥ).

Περιεχόμενο του Μαθήματος: Συνεχή παροχή φροντίδας από τον ίδιο γιατρό στον ασθενή ανεξάρτητα του κλινικού προβλήματος. Αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, συντονισμός των διαφορετικών υπηρεσιών υγείας και παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας στον πληθυσμό ευθύνης του γιατρού ΠΦΥ. Φροντίδα επικεντρωμένη στον ασθενή. Στάδια συμβουλευτικής ή διαβούλευσης. Ανακοίνωση διάγνωσης σοβαρού νοσήματος, ή θανάτου. Αναζήτηση τεκμηρίων και εφαρμογή κατευθυντηρίων οδηγιών για διαχείριση ασθενών με συνήθη οξέα και χρόνια προβλήματα. Πρωτογενής πρόληψη για εφήβους και ενήλικες. Τεχνικές διάγνωσης στην ΠΦΥ και βαθμός τεκμηρίωσής τους. Σφάλματα κατά τη διάγνωση. Ολιστική εκτίμηση ηλικιωμένου ασθενούς. Παρηγορητική φροντίδα στην ΠΦΥ. Εκτίμηση της συμμόρφωσης των ασθενών, που λαμβάνουν πολλαπλά φάρμακα και τρόποι βελτίωσης της συμμόρφωσης. Ιδιαιτερότητες κατά την εφαρμογή κατευθυντήριων οδηγιών σε ασθενείς με πολλαπλά νοσήματα στην ΠΦΥ και σχεδιασμός πλάνου διαχείρισης.

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρητικά μαθήματα, που βασίζονται στην παρουσίαση και ανάλυση περιστατικών και κλινική άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών. Η κλινική άσκηση γίνεται με τοποθέτηση των φοιτητών είτε στο τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων είτε, μετά από γραπτό αίτημά τους, σε δομή ΠΦΥ της Ελλάδας ή του εξωτερικού. Οι φοιτητές εντάσσονται πλήρως στη λειτουργία της δομής, που πραγματοποιούν την κλινική άσκηση (τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, δομή ΠΦΥ). Αντλούν θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις εργαζόμενοι δίπλα στα μέλη ΔΕΠ και το υπόλοιπο προσωπικό, που απασχολείται στους χώρους της κλινικής τους άσκησης και εκτελούν ιατρικές πράξεις. Το τελικό επίπεδο κατάρτισής τους επιτρέπει τη συνδυαστική χρήση γνώσεων από διαφορετικά πεδία για τη διάγνωση και διαφορική διάγνωση αλλά και την βασική αντιμετώπιση προβλημάτων στη γενική ιατρική και πρωτοβάθμια φροντίδα.

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 126

Έτος εκπαίδευσης: 6°

ECTS: 4

Αντικείμενο του μαθήματος: H μελέτη και μεταφορά γνώσεων στη φυσιολογία του γυναικείου γεννητικού συστήματος και της κύησης χαμηλού κινδύνου και στη διάγνωση και θεραπεία των παθολογικών καταστάσεων του γυναικείου γεννητικού συστήματος και της κύησης υψηλού κινδύνου.

Περιεχόμενο του μαθήματος: Το περιεχόμενο και η εξέλιξη της Μαιευτικής και Γυναικολογίας. Μορφολογία του γυναικείου σώματος, Εμβρυολογία των γεννητικών οργάνων της γυναίκας, Στοιχεία γενετικής που αφορούν την Μαιευτική και Γυναικολογία, Μορφολογία των γεννητικών οργάνων της γυναίκας, Νευροενδοκρινική ρύθμιση του γεννητικού κύκλου της γυναίκας, Ιστορικό, Κλινική εξέταση, Διαγνωστικές μέθοδοι στη Γυναικολογία και Μαιευτική, Παθήσεις παιδικής και εφηβικής ηλικίας, διαταραχές της εμμήνου ρύσεως, Φλεγμονές γεννητικών οργάνων της γυναίκας, Αδενομύωση-Ενδομητρίωση, Κακώσεις των γεννητικών οργάνων της γυναίκας, Ανατομικές ανωμαλίες των γεννητικών οργάνων της γυναίκας, Νεοπλάσματα, Ψυχολογικά προβλήματα της γυναίκας, Κλιμακτήριος-Εμμηνόπαυση, Οστεοπόρωση, Φυσιολογία και σεξουαλικές διαταραχές της γυναίκας, Ουρολογικά προβλήματα στη Γυναικολογία, Ανατομία και φυσιολογία του μαστού, Παθολογία του μαστού,Διερεύνηση και Αντιμετώπιση της Υπογονιμότητας, Γυναικολογικές χειρουργικές επεμβάσεις, Παρακολούθηση κυήσεως, Ενδομήτρια ανάπτυξη του εμβρύου, Εμβρυοπλακουντιακή μονάδα, Φυσιολογικές μεταβολές στην κύηση, Υγειονοδιαιτητική αγωγή κατά την κύηση, Φάρμακα και κύηση, Ψυχοπροφυλακτικές μέθοδοι, Φυσιολογικός τοκετός, Θηλασμός, Παθολογία της κυήσεως, Παθολογία τοκετού, Παθολογία της λοχείας, Μαιευτικές επεμβάσεις, Μαιευτική αναλγησία και αναισθησία, Περίθαλψη νεογέννητου, Κακώσεις του εμβρύου κατά τον τοκετό, Περιγεννητικοί βλαπτικοί παράγοντες, Μητρική και Περιγεννητική νοσηρότητα και θνησιμότητα, Προγεννητικός έλεγχος, Προγεννητική διάγνωση και θεραπεία, Ιατροδικαστικά προβλήματα κατά την άσκηση της Μαιευτικής-Γυναικολογίας, Πληροφορική στη Μαιευτική-Γυναικολογία.

Moρφή και εκβάσεις διδασκαλίας: To μάθημα διδάσκεται σε συνδυασμό με κλινική άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών μηνιαίας διάρκειας, καθημερινά, περιλαμβάνει θεωρητικό φροντιστηριακό μάθημα και πρακτική άσκηση στους θαλάμους των ασθενών.

Στο τελικό επίπεδο γίνεται γραπτή εξέταση διάρκειας 60 λεπτών με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (Βαθμός προόδου).

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 130

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 9°+10° (rotation)

ECTS: 8

Περισσότερα Άρθρα...